Защита от кражба на клиентската база данни в бюти бранша. Защита за бизнеса.
Asenia Ruseva
В днешната дигитална ера стабилната клиентска база данни е ключов актив за всеки бизнес, особено в бюти индустрията. За всеки център за красота защитата на тази ценна информация от злоупотреба от вътрешни хора е от решаващо значение. Все по-често в работата ни като разработчици на мобилни приложения и различни видове софтуер се случва да получаваме запитвания от собственици на бюти центрове как чрез технологиите могат да защитят своята клиентска база данни. Това е в резултат на установяване на нелоялна практика от страна на отделили се бивши служители, които т.к. като напуснат работата си се опитват да вземат клиентите със себе си, или поне част от тях. Тази порочна практика се наблюдава в козметични, дерматологични, естетични центрове за красота, както и фризьорските салони, и това насочи вниманието ни към изключително актуалната и важна тема за защита на клиентските данни.
Всеки собственик на бюти център трябва да помисли и да обърне внимание на това. Кражбата на клиентски данни може сериозно да застраши бизнеса, особено в бранш, където доверието и поверителността са от първостепенно значение, като бюти индустрията.
Ето как технологията може да Ви помогне да защитите Вашата клиентска база данни и да предотвратите вътрешни заплахи.
1. Внедряване на Ролеви контрол на достъпа (RBAC) Не всички служители се нуждаят от пълен достъп до базата данни. Чрез внедряването на Ролеви контрол на достъпа можете да контролирате кой до каква информация има достъп, минимизирайки риска от кражба на данни. Ролевият контрол на достъпа (RBAC) ограничава достъпа до данни въз основа на ролята на служителя в организацията. Например рецепционистите може да се нуждаят само от достъп до информация за графика, докато мениджърите може да изискват пълен достъп. Други служители могат да получат достъп, който отговаря само на задълженията им в компанията. Това намалява риска от неоторизирано излагане на данни. Ако ползвате софтуер или каквато е да е друга административна система такива нива на достъп могат да се определят за всеки един служител.
2. Криптиране за защита на данните Препоръчително е шифроване на всички чувствителни клиентски данни както при пренос, така и при покой. Шифроването гарантира, че дори данните да бъдат прихванати или достъпени без разрешение, те не могат да бъдат прочетени или използвани. Шифроването е процес на преобразуване на данни в код за предотвратяване на неоторизиран достъп. За центровете за красота криптирането на информацията за клиентите означава, че всяко нарушение на данните ще доведе до нечетими данни, защитавайки поверителността на Вашите клиенти. Такива данни могат да са финансови - свързани с ценообразуване, плащания към доставчици, обороти, банкови данни и др.., маркетингови материали и такива, които са интелектуална собственост на компанията.
3. Одитни регистрационни файлове и мониторинг Одитните регистрационни файлове предоставят подробен запис на това кой е имал достъп до базата данни, какви промени са направени и кога. Редовното наблюдение на тези регистрационни файлове помага за бързото идентифициране и справяне с всякакви потенциални вътрешни заплахи, като гарантира целостта на Вашите клиентски данни. Регистрационни файлове проследяват всички достъпи и промени в клиентската база данни, което ви позволява незабавно да откриете и разследвате всяка подозрителна дейност.
4. Многофакторно удостоверяване (MFA) Внедряването на многофакторно удостоверяване за достъп до клиентската база данни (MFA) добавя допълнително ниво на сигурност, като изисква от потребителите да потвърдят своята самоличност чрез различни методи. Многофакторното удостоверяване (MFA) изисква те да предоставят два или повече фактора за проверка, за да получат достъп до ресурса, като например клиентската база данни. Това може да включва нещо, което знаят (парола), нещо, което имат (смартфон) или нещо, което са (пръстов отпечатък). MFA значително намалява вероятността от неоторизиран достъп. По този начин може да се избегне възможен достъп с чужди регистрационни данни на колега например.
5. Прилагайте политики за силни пароли Политиките за силни пароли намаляват риска от неоторизиран достъп. Използвайте силни пароли за различните нива на достъп на служителите, които трябва да се променят редовно. Също така е редно да се въведе забрана за споделяне на паролите за достъп между служителите.
6. Ограничете възможностите за експортиране на данни Ограничете възможността за експортиране или изтегляне на данни от базата данни. Това гарантира, че дори ако някой има достъп до данните, той не може лесно да ги открадне или злоупотреби с тях. Чрез ограничаване на възможностите за експортиране на данни Вие минимизирате риска от мащабна кражба на данни.
7. Редовни одити на сигурността Провеждайте редовни одити на сигурността, за да идентифицирате и коригирате уязвимостите във Вашата система. Този проактивен подход помага да поддържате мерките Ви за сигурност актуални. Одитите на сигурността са цялостни оценки на Вашите мерки за сигурност. Редовните одити помагат за идентифициране на потенциални уязвимости и прилагане на необходимите действия за защита на клиентската база данни.
Всяка злоупотреба с клиентски данни от вътрешен персонал може да застраши бизнеса и репутацията на бранда. Да не говорим за това, че може да причини големи вреди и в правен аспект по отношение на закона за личните данни. Защитата на клиентските данни не е свързана само със съответствието, става въпрос за поддържане на целостта, доверието и оперативната жизнеспособност на бизнеса. За център за красота, където личната и чувствителна информация често е част от клиентската база данни, залозите са още по-високи. Прилагането на стабилни мерки за сигурност на данните и създаването на култура на осведоменост за сигурността са основни стъпки за защита срещу сериозните заплахи, породени от кражба на данни.